Franz Hautzinger’s groundbreaking solo trumpet recording “Gomberg”, which was released in 2000, was a musical statement you only get to hear once every few years. Long after the end of modernity, a musician came along and by working directly with the material redefined the language of the trumpet: puffing sounds, talking into the trumpet, percussive series of accents, gurgling, bubbling, hissing and fizzing in the most varied overtone nuances and dynamic gradations opened up a hitherto unknown cosmos of music, became ephemeral acoustic sculptures, delicate tone-colour melodies or the intriguing surge of a billowing ocean of sound. Hardly ever before had a trumpeter – by purely acoustic means! – gone this far in exploring both material and his instrument and at the same time produced such sensuous and sculptural results. With “Gomberg” – named after a fictitious character that served as a kind of projection surface for Hautzinger’s absolutely conflicting ideals – the trumpeter placed himself at the cutting edge of the European improv avant-garde, indeed he showed that such an avant-garde still existed as an aesthetic category.

Franz Hautzinger - Gomberg



“Gomberg II”, the follow-up released in 2007, through overdubbing techniques transferred the new material to orchestral dimensions. The CD is bursting with sinister, broad bubbling sound morphologies and organ-like clusters – Hautzinger’s instrument cloned in the studio into a trumpet choir as if an ingenious electronic wizard had conjured up a warm, mellow sound full of overtones.

(Andreas Felber)


Discography
Gomberg 
Gomberg II - Profile 



German Version

Franz Hautzinger wegweisenden Solo-Trompeten-Album „Gomberg“ erschien im Jahr 2000. Es war ein musikalisches Statement, wie man es nur alle paar Jahre zu hören bekommt: Hier erschloss jemand lange nach dem Ende der Moderne tatsächlich über direkte Arbeit am Material eine neue, höchst differenzierte Klanggrammatik, mithin eine unbekannte musikalische Welt: Blasgeräusche, Stimmlaute, perkussive Akzentketten, gurgelnde, blubbernde, fauchende, zischende Klänge in mannigfaltigen Oberton-Schattierungen und dynamischen Abstufungen, sie waren hier zu hören, und sahen sich höchst musikalisch in flüchtige akustische Skulpturen, feinnervige Klangfarben-Melodien oder faszinierende soundozeanische Fluten und Wogen gegossen. Kaum zuvor hatte jemand die – rein akustische! - Materialinvestigation auf der Trompete so weit getrieben und war gleichzeitig in seinen Resultaten so sinnlich, so plastisch geblieben. Mit „Gomberg“ – der Name war identisch mit dem einer Phantasiefigur, die als Projektionsfläche für Hautzingers durchaus widersprüchliche Ideale diente – positionierte sich der Trompeter an vorderster Front der europäischen Improvisationsavantgarde, ja, er zeigte, dass es eine solche Avantgarde als ästhetische Kategorie tatsächlich noch existiert.

Das 2007 veröffentlichte Nachfolgeprojekt „Gomberg II“ projiziert die erschlossenen Klangmaterialien per Overdub-Verfahren in den orchestrale Raum. Sinistre, flächige wie blubbernde Soundmorphologien und orgelartige Clusterbildungen dringen auf der CD aus dem studiotechnisch zum Trompeten-Chor geklonten Instrument Hautzingers und erwecken den Eindruck, hier hätte ein genialer elektronischer Soundtüftler zu warmem, obertonreichem Klang gefunden.

(Andreas Felber)